Aşağı Öveçler Mahallesi Lizbon Caddesi No: 25/8 ÇANKAYA / ANKARA          Tel: 0 (312) 473 6157
iletisim@bhd.org.tr

Sosyal Medya Hesabımızı Nasıl Koruruz?

Bilişim Hukuku Derneği tarafından tarihinde yayınlandı

Günümüzde sosyal medya hayatımızın ayrılmaz bir parçası.Öyle ki; yapılan araştırmalarülkemizde günlük sosyal medya kullanımının 3 saate yaklaştığını ortaya koyuyor. Oluşturduğumuz sosyal medya hesaplarında, hayatlarımıza ilişkin kişisel ve güncel bilgileri düzenli bir şekilde paylaşıyor, günlük iletişimimizin büyük bir kısmını gerçekleştiriyoruz.

Sosyal medya kullanımının bu denli yaygın ve önemli bir hal alması kullandığımız hesapları kötü niyetli kişilerin de hedefi haline getirdi. Bu kişilercehesaplar çeşitli yöntemler kullanılarak ele geçirilmekte, ele geçirilen hesaplar üzerinden birçok hukuka aykırı işlem tesis edilmekte vehaksız faydalar sağlanmaktadır.

Peki sosyal medya hesaplarımızın bu kişilerin eline geçmesini engellemek ve bu hesapları daha güvenli hale getirmek için hangi yolları izlemeliyiz? Bu yazımızda bu yollara başlıklar halinde değineceğiz.

1) Güvenli parola seçimi ve hesap kullanımı :

            Sosyal medya hesabınıza giriş yapmak için belirlediğiniz şifrelerin kısa olmaması ve tahmin edilebilirlikten uzak olması gereklidir. Şifre belirlenirken harf ve sayı kombinasyonlarından faydalanılmalı, birbirini tekrar eden harflere ve ardışık sayılara şifrelerde yer verilmemelidir. Şifre seçiminde noktalama işaretlerinin de kullanılması parolanızı daha güvenilir hale getirecektir. Bunun yanında şifreler oluşturulurken; ilk bakışta tahmin edilebilecekveya hakkınızda kolayca ulaşılabilecekbilgilere yer vermemek faydalı olacaktır.(Örneğin “ahmet1907” veya “mehmet1990” gibi şifreler tehlike arz etmektedir.)

Zaman zaman sosyal medya hesaplarımıza başka şahısların da erişiminin olduğu aygıtlardan giriş yapmak durumunda kalırız. Böyle durumlarda hesabı açıp gerekli işlem yapıldıktan sonra mutlaka çıkış yapılmalıdır. Bunun yanında yine hesaba giriş yaparken “beni hatırla” butonuna tıklanılmamalıdır.

Son olarak “kurumsal sosyal medya hesapları” birden fazla kişinin erişimine açık ve çoğu zaman bir ekibin kullanımında olan hesaplardır. Hesaplara erişimin tek bir kanaldan gerçekleşmemesi; hesapların ele geçirilebilirliğinikolaylaştırmakta ve bu hesapların güvenlik açısından risk teşkil etmesine sebebiyet vermektedir. Hesapların ele geçirilmesi veyahut yanlış kişilerce müdahale edilmeksizin uzun süre kullanılması kurum itibarını büyük oranda zedeleyecektir. Bahsedilen riski ortadan kaldırmak için hesap bilgileri dahi paylaşılmadan istenilen kişiye söz konusu hesaba erişme ve kullanma imkanı tanıyan, hesabın tek bir merkezden yönetilmesini sağlayan uygulamalar geliştirilmiştir. Bu uygulamalar kullanılarak veri paylaşımı minimum düzeyde tutulacak ve hesap güvenliği bu yolla korunmuş olacaktır.

2-) İki Adımlı Doğrulama :

            İki adımlı doğrulama sistemi, yabancı bir cihazdan hesabınıza giriş yapılması halinde hesabın kayıtlı bulunduğu telefon numarasına veya mail adresine bir onay bildirimi gönderir.

Bu bildirimde çoğu zaman bir kod yer alır ve bu kod kullanılmadan uygulamalar hesaba erişime izin vermez. Bu sistem ile hesap şifresi kötü niyetli kişilerce ele geçirilse dahi hesaba ulaşmaları engellenmekte ve hesap güvenliği maksimum seviyeye çıkarılmaktadır.

İki adımlı doğrulama sisteminin etkin bir şekilde çalışmasını sağlamak için sosyal medya hesaplarına e-mail adreslerinin yanında telefon numaraları da kaydedilmelidir. Şayet başka bir cihazda oturum açılması halinde uygulamalar her an yanınızda bulunan cep telefonuna bahsettiğimiz onay kodunu gönderecek ve durumdan haberdar olmanızı sağlayacaktır. Önemle belirtmek gerekir ki; numara değişikliği vb. durumlarda iki adımlı doğrulama sisteminin etkin bir şekilde çalışmasına devam etmesi için hesaplarda kayıtlı olan numaralar da güncellenmelidir.

İki adımlı doğrulama sistemi bugün hemen hemen önde gelen tüm sosyal medya ve haberleşme sitelerince kullanılmaktadır. Kullanılan uygulamaların içeriğinde ikili doğrulama sistemine yer verip vermediği tespit edildikten sonra yapılacak düzenleme ile bu koruma sistemi aktif hale getirilmelidir.

3-) Spamve Aldatıcı İçerikler :

            Spamler, (yığın mesajlar) geçmişten günümüze internet dünyasında meydana gelen problemlerin başında gelmektedir. İnternet korsanlarınca sosyal medya hesaplarından, hesap sahibinin isteği dışında içerik paylaşılması ve hesapta yer alan kişilere de spam içerik atılması amaçlarıyla uzun zamandır kullanılmaktadır. Bunun yanında son süreçte hesapların şifresini ele geçirmek ve özellikle takipçi sayısı yüksek olan kurumsal hesapların içeriğini değiştirerek reklam faaliyetinde bulunmak amaçlarına da hizmet etmektedirler.

Spam içeriklerini ayırt ederek bu içeriklere tıklanılmamalı veyahut gelen spam içerikli mesajlara cevap verilmemelidir. Spamler içeriğinde çoğu zaman alakasız ve uygunsuz reklamlar barındırmakta, gönderilen kişilere gerçek olamayacak kadar avantajlı fırsatlar sunmaktadır. Özellikle kişi listenizde yer alan veyahut hiç tanımadığınız bir kullanıcıdan gelen bir mesajın spam olup olmadığını anlamak için mesaj içeriğinde yer alan linke tıklamadan; içeriğin uygunluğu ve gönderen kişi ile alakası tespit edilmeli, spam riski taşıdığına kanaat getirilirse gelen mesaj açılmadan silinmelidir.

Son olarak sosyal medya sitelerinin kontrolsüz reklam politikaları neticesinde hesapları ele geçirmeye çalışan şahıslarca bu sitelere aldatıcı reklamlar verilmekte ve bu reklamlara tıklanılması veya bilgi paylaşılması neticesinde kişilerin sosyal medya hesapları ele geçirilmektedir. Bu nedenle sosyal medya hesabı kullanılırken bilinmeyen reklam içeriklerinden uzak durulmalıdır. Bahsi geçen reklamlara tıklandıktan sonra yönlendirilen sayfalara hesaba veya şahsınıza ait herhangi bir bilgi paylaşımında bulunulmamalıdır.

Kaynak: https://www.adaletmedya.net/sosyal-medya-hesabimizi-nasil-koruruz/?fbclid=IwAR3u3ABwgjSjyyv7bN5vmBn8Qa-P2TJrlo1sGC1ZK_TqfY0ylceEddwciA4

Kategoriler: MAKALELER

Bilişim Hukuku Derneği

Bilişim Hukuku Derneği

Ara